Get Amazing Stories

Get great contents delivered straight to your inbox everyday, just a click away, Sign Up Now.
E-mailadres

Nederland is trots op haar familiebedrijven. Ze vormen een essentiële basis voor onze economie, werkgelegenheid en innovatie. Juist voor familiebedrijven zijn er momenteel volop mogelijkheden om gebruik te maken van kansen die de afgelopen jaren zijn ontstaan. Het familiebedrijf heeft vele unieke krachten, zoals langetermijnvisie, rentmeesterschap, ondernemerschap, cultuur en passie. Door in te spelen op deze krachten worden concurrentievoordelen behaald.

In elke recessie komt opnieuw naar voren dat familiebedrijven de ruggengraat van onze economie zijn. Het beeld dat van familiebedrijven bestaat is dat er grote nadruk wordt gelegd op continuïteit en loyaliteit, ook al gaat dat ten koste van het rendement. Familiebedrijven investeren in lange termijn relaties met klanten, personeel en toeleveranciers. En ze investeren in het eigen bedrijf: er wordt nauwelijks geld onttrokken aan de onderneming en er wordt slechts mondjesmaat dividend uitgekeerd.

In tegenstelling tot grote logge organisaties, in de keukenbranche ook wel ‘ketens’ genoemd, kan een familiebedrijf persoonlijke aandacht en service bieden. Er wordt niet gericht op massaproductie (nummer i.p.v. klant) maar op een tevreden eindgebruiker, ook nog na 30 jaar.
Tieleman Keukens is zo’n voorbeeld van een familiebedrijf:

Rechtdoorzee. Dat staat op de deur van het kantoor van Jan Tieleman. Met zo’n levensmotto kun je ver komen. Tieleman Keukens bewijst het. In een krimpende markt groeit het bedrijf. Vanuit heel Nederland en een groot deel van België komen mensen naar Goeree-Overflakkee, hét kookeiland van Nederland, om een keuken te kopen. Dat dit een feest moet zijn, staat voor Jan Tieleman als een paal boven water.

Zijn grootvader had een timmerbedrijfje in Melissant. Vader Piet maakte er een groot bouwbedrijf van. “Een ondernemer pur sang”, zegt Jan. “In een tijd dat een keuken niet veel meer was dan twee kastjes en een aanrechtblad, zag mijn vader al dat de keuken een belangrijk onderdeel van het huis zou worden. Een man met visie.” In 1962 stopte hij met huizen bouwen en ging hij verder met keukens.

Jan kwam op zijn twintigste in het bedrijf, waarin toen ook twee broers actief waren. Eerst hield Jan zich bezig met financiën en administratie, maar algauw ging hij liever naar buiten. “Werk opnemen bij klanten vond ik veel leuker.” Na een tijdje trokken zijn broers zich terug en ging Jan de zaak alleen runnen. Met succes, naast een vestiging in Melissant kwamen er ook keukencentra in Spijkenisse en Barendrecht.

In 2008 maakte Tieleman Keukens een belangrijke stap. “Ik wilde nog een keer iets neerzetten wat totaal anders is in de keukenbranche. Je bent gek, zeiden veel mensen, maar ik wilde mijn droom realiseren. Mijn droom van een totaalconcept dat helemaal klopt. Als mensen hier in Middelharnis binnenstappen, moeten ze het gevoel hebben dat ze thuiskomen, een warme deken. De ambiance, de kinderbioscoop, de LivingWall en de lunchroom spelen daar een grote rol in.”

Dat het bedrijf het tegen de markt in goed doet, heeft veel te maken met marketing. Tieleman Keukens is een landelijk bekende merknaam geworden. Een begrip. “We hebben Tieleman Keukens op de kaart gezet, en Goeree-Overflakkee ook: hét kookeiland van Nederland. Het is overal bekend, tot in Spanje toe.” In 2011 werd de zaak uitgeroepen tot ‘Beste Zelfstandige Winkel van Nederland’.

De particuliere klant is altijd nummer één geweest, maar Tieleman Keukens levert ook keukens voor huurwoningen, zorglocaties en nieuwbouwprojecten. “Voor elk budget, vanaf een paar duizend euro, en van supermodern tot heel nostalgisch.”

Jans zonen Peter en Martin werken ook in de zaak. Peter als rechterhand van Jan en Martin in de logistiek. “Wij denken niet in uren, wij zijn altijd met de zaak bezig. In feite zijn we met z’n allen – ruim vijftig medewerkers – één groot familiebedrijf.”

Lees ook:  
www.tielemankeukens.nl/waarom-tieleman-keukens/kwaliteit-en-service
www.tielemankeukens.nl/afspraak-maken

De Tieleman-keukenbrochure (inclusief smakelijke verrassing) ontvangen? Klik hier!